Analýza kľúčových slov pre web i reklamné kampane: čo pri nej vziať do úvahy a aké dodatočné zistenia môže priniesť?
Či už robievate analýzu kľúčových slov niekoľko rokov pravidelne prostredníctvom nástrojov ako sú Google Keyword Planner, Semrush, Marketing Miner, alebo sa na ňu chystáte po prvý raz, nezaškodí si v krátkosti zhrnúť postup a zvýrazniť niekoľko dodatočných zistení. Možno zistíte, že ste si niektoré nevšímali…
Čo je to analýza kľúčových slov a prečo je pre váš biznis dôležitá?
Aby ste vedeli, pod akými kľúčovými slovami vás potenciálni zákazníci vyhľadávajú, resp. cez aké sa k vám dostanú, je potrebné „zbehnúť” si analýzu. Pre potreby SEO optimalizácie webu, interného i externého obsahu a takisto pre reklamy na Google.
Následne sa zozbierané kľúčové slová kategorizujú a priraďujú sa k nim metriky ako mesačná vyhľadávanosť, pozície, konkurenčnosť. Na základe nich sa rozhoduje, ktoré sú pre online biznis dôležité a majú predpoklad vás posunúť vyššie vo vyhľadávači, priniesť väčšiu návštevnosť i viac konverzií.
Najpopulárnejšie nástroje na analýzu kľúčových slov
Pravdepodobne najznámejším a zároveň najpoužívanejším je Google Keyword Planner, prostredníctvom ktorého si veľmi ľahko a rýchlo zistíte top kľúčové slová pre vaše odvetvie. Spolu s údajmi o mesačnej vyhľadávanosti a odhadmi cenových ponúk. Na základe toho si následne viete vytvoriť kampane a určiť rozpočet na reklamu v Google.
Nasledujú potom Semrush s mnohými nápomocnými zoznamami, úrovňami a filtrami, Ahrefs, ktorý vám prinesie tisíce nápadov na kľúčové slová v priebehu niekoľkých sekúnd, Marketing Miner, obsahujúci aj sekciu Nové kľúčové slová s návrhmi čerstvých hľadaných fráz za posledný rok, či Google našepkávač, užitočný najmä pri hľadaní longtailov úzko súvisiacich s konkrétnejšími dopytmi po produktoch a službách.
Ako na analýzu kľúčových slov v 5 jednoduchých krokoch
Tento proces sa dá rozdeliť do nasledovných postupností, ktoré vám pomôžu kľúčové slová nájsť, vybrať, poupratovať a vyznať sa v nich:
- Zhromažďovanie údajov – prostredníctvom analytického nástroja si vyhľadáte a zozbierate kľúčové slová relevantné pre váš biznis.
- Pridanie údajov – ku kľúčovým slovám následne priradíte mesačnú vyhľadávanosť, pozície vo vyhľadávači, konkurencieschopnosť a cenové ponuky.
- Triedenie dát – často sa stáva, že vám z analýzy vyjdú desiatky až stovky slov. Postupne však zistíte, že vzhľadom k ich dátam sa nie všetky budú hodiť na ďalšie použitie. Pretrieďte ich teda a vyberte do final analýzy kľúčových slov iba tie naozaj perspektívne.
- Kategorizácia – prichádza na rad klasifikácia kľúčových slov a longtailov do skupín na základe podkategórií webu alebo e-shopu. Ľahšie sa vám tak budú zapracovávať na konkrétne podstránky a tiež vytvárať reklamné kampane s určitým zameraním.
- Final výstup – z tohto všetkého by vám mal vyjsť dokument, o ktorý sa budete môcť oprieť pri všetkých SEO a reklamných procesoch, pričom sa však počíta s jeho priebežnou aktualizáciou.
Čo ďalšie prezradí analýza kľúčových slov?
-
- Že vám chýbajú niektoré dôležité podstránky, resp. by sa zišlo, aby ste mali ďalšie.
- Že je vaša štruktúra webu „čistý guláš” a bolo by fajn si upratať, zbaviť sa tej všadeprítomnej ničnehovoriacej všeobecnosti, namiesto toho kategorizovať.
- Že zrazu máte vďaka získaným longtailom desiatky tém na blogy.
- Že jednotlivé kategórie kľúčových slov (dostatočne podrobné) môžu predstavovať reklamné skupiny.
Analýza kľúčových slov je jedným zo základných kameňov každej úspešnej marketingovej stratégie. Potrebujete s ňou pomôcť? Nie je vám tak úplne jasné, čo sú kľúčové slová a ako k nim pristupovať, triediť ich? Prípadne by ste chceli poradiť s linkbuildingom, obsahom, reklamnými kampaňami? Využite možnosť našej konzultácie zdarma a spoločne nájdeme to správne riešenie na mieru.