Ako na presmerovanie URL, aby ste si nepokazili pozície v SERP-e?
Máte na stránke viaceré problematické adresy URL, ktoré treba presmerovať? Prípadne vám z prerábok na webe vyplynuli nejaké zmeny a rušenia? Poradíme vám, ako na to, aby ste si nepokazili dlho budované pozície v SERP-e. Kedy na redirect 301 a kedy zase zvoliť 302?
Kedy redirect 301 a kedy 302?
Redirect 301 použite v prípade, ak potrebujete trvalo zrušené alebo v blízkej budúcnosti rušené podstránky vášho webu poslať na inú adresu. Zároveň však nechcete prísť o dobré hodnotenie od Google a ponúknuť vyhľadávaču ukončenú navigáciu v podobe 404 – stránka neexistuje. Z pohľadu SEO je stránku lepšie presmerovať pomocou hlavičky 301.
Používa sa nasledovný kód: Redirect 301 / http://novadomena.sk.
Redirect 302 použite v prípade, ak na vašom webe prebieha údržba a vy dočasne nechcete zobrazovať isté podstránky. Ďalšími prípadmi bývajú vypredané produkty na e-shope alebo aktuálne nenaplnená a nevyužitá kategória.
Používa sa nasledovný kód: Redirect 302 / http://nova-stranka.sk.
Presmerovanie celej domény
V prípade, ak sa chystáte na migráciu celej domény, máte dve základné možnosti:
Maskované presmerovanie domény – server odošle prehliadaču obsah z cieľovej domény. Užívateľ tak uvidí v prehliadači názov presmerovanej (starej) domény a obsah cieľovej (novej) domény, pričom tá musí bežať na webhostingu pod rovnakým kontom ako presmerovaná.
Nemaskované presmerovanie domény – server presmeruje užívateľa na cieľovú doménu. Ten tak po zadaní názvu presmerovanej (starej) domény uvidí v prehliadači názov i obsah cieľovej (novej) domény. Cieľová doména môže bežať u ktoréhokoľvek poskytovateľa.
Najčastejšie sa presmerovanie realizuje prostredníctvom DNS (Domain Name System) záznamov, niekedy iba cez IP adresu. Detailnejší návod, ako na presmerovanie celej domény, si môžete pozrieť na tomto videu.
Na SEO optimalizáciu URL opatrne
URL (Universal Resources Locator) adresa popisuje umiestnenie stránky, dokumentu, či obrázku na internete pre používateľov a vyhľadávače. Hoci je dôležitým SEO faktorom, odporúča sa príliš radikálne do URL nezasahovať. V rámci možností meniť čo najmenej. Neuváženými krokmi by ste totižto mohli prísť o návštevnosť i pozície v Google, takisto by to zasiahlo vaše PPC kampane.
Nemeňte URL-ky len tak z vlastnej iniciatívy. Pokiaľ má stránka dobrú indexáciu v Google i hodnotenie a spĺňa základné požiadavky, nechajte ju tak ako je.
Ako na úpravy URL?
-
- Majte od začiatku vytvorený súbor so všetkými podstránkami sitemap, ktorý poslúži vyhľadávaču ako navigácia a bude tiež informovať o zmenách. Ako ho vytvoriť pre rôzne prípady si môžete detailnejšie načítať v tomto článku.
- Pripravte si tabuľku so všetkými URL adresami, návrhmi potrebných zmien, definovaním možných rizík.
- Snažte sa o nie príliš dlhé URL, eliminujte tie kilometrové a nezrozumiteľné.
- Vynechajte spojky a predložky. Ide o tzv. stop slová bez informácie.
- Zdržte sa tiež špeciálnych znakov, diakritiky a medzier.
- V URL adrese by sa malo nachádzať kľúčové slovo, no zase ju nimi nezahlťte.
- Je vhodné adresu upraviť tak, aby obsahovala najmä plnovýznamové slová.
Online nástroje na kontrolu URL
„Prerábka” celého webu, presmerovanie domény či niekoľkých podstránok je za vami a potrebujete sa uistiť, že je všetko v poriadku? Použite šikovné online nástroje:
Screaming Frog – rýchlo preskenuje celý web a pri každej podstránke vypíše aj aktuálny status.
URL Inspection Tool – nájdete ho v Google Search Console a postačí na kontrolu indexácie menšieho množstva stránok.
Fulltext Index Checker – tento nástroj je súčasťou Marketing Miner a oceníte ho v prípade veľkého množstva podstránok, okrem samotnej (ne)indexácie si posvieti aj na príčinu.
Prerábate webstránku alebo e-shop a lámete si hlavu práve nad správnym presmerovávaním URL? Bojíte sa, že by ste niečo mohli pokaziť? Obráťte sa na našich SEO špecialistov. Využite možnosť našej konzultácie zdarma a spoločne sa na to pozrieme.