SEO analýza: Ako komplexne zhodnotiť stav svojho webu

seoanalyzy 2. marca 2021 0 Komentáre

SEO analýza alebo audit zahŕňa zhodnotenie technickej a obsahovej stránky webu z pohľadu optimalizácie pre vyhľadávače. Okrem toho je v analýze zahrnuté aj zhodnotenie celkovej autority webu s čím súvisí množstvo a kvalita odkazov.

Existuje mnoho faktorov, ktoré ovplyvňujú pozície stránok a podstránok webu vo vyhľadávačoch (viac ako 200). Ak ste správca alebo majiteľ webu, tak by ste o základných rankovacích faktoroch mali byť určite oboznámení. Ktoré z nich sú najdôležitejšie a ktoré menej sa dozviete v riadkoch nižšie.

ON page a OFF page faktory

Rankovacie faktory sa v základe delia na ON page a OFF page. ON page faktor je ten, ktorý vy robíte priamo na vašom webe. Medzi základné patria:

  • Používanie H1 nadpisov, v ktorých sú zahrnuté aj dôležité kľúčové slová
  • Vyplnené Meta Tagy – každá stránka, podstránka atď., by mala mať vyplnený Meta Title a Meta Description
  • Alt popisy obrázkov
  • Technická stránka webu – rýchlosť načítania, správna indexácia webu
  • Interné prelinkovanie

Avšak do vyššie spomenutých ON page SEO faktorov sme nespomenuli dve najhlavnejšie, a to samotný obsah a štruktúra webu. Chcete, aby ste sa zobrazovali na popredných priečkach prvej strany Googlu? Musíte mať kvalitný obsah, ktorý čitateľom dáva to čo hľadajú a k tomu by mal byť v užívateľsky prístupnej forme. Od toho sa napríklad odvíja miera okamžitých odchodov (Bounce Rate) a priemerný čas strávený na stránke.

Čím dlhší priemerný čas a čím menšia miera okamžitých odchodov, tým je to lepší faktor, ktorý ovplyvňuje pozície.

CTR faktor

Ďalším faktorom, ktorý síce nesúvisí priamo so zlepšením pozícii, no ovplyvňuje návštevnosť je CTR (Click through rate). Zvýšiť tzv. preklikovosť môžete vyplnením Meta popisu danej stránky. Ten by mal byť pútavý a mal by zhrnúť, čo návštevník nájde ak klikne na danú stránku. Ďalším spôsobom je pridávanie Rich Snippets. Tie sa zobrazujú v Googli pri odkaze na web. Môžu byť napríklad vo forme hviezdičiek, ktoré znázorňujú ohodnotenie daného obsahu. Alebo napríklad pri produkte to môže byť jeho cena.

Príklad Rich Snippets

OFF page faktory

Sú tie, ktoré sa nedajú implementovať priamo na vašom webe. Sú to predovšetkým spätné odkazy z iných webstránok a povedomie o vašom webe (branding). Viete aký spôsob získavania odkazov je najlepší? Je to práve vyššie spomenutý kvalitný obsah, na ktorý budú samotný návštevníci sami odkazovať. 

Napríklad ak máte eshop s fotoaparátmi, tak si v ňom môžete založiť blog alebo magazín. Následne napíšete vy alebo niekto kto sa v danom odbore vyzná niekoľko informačných článkov. Tie síce privedú návštevníkov, ktorí nenakúpia, no dostanú tie informácie, ktoré hľadajú. V tomto je výhoda, že si týmto zlepšíte povedomie o značke a takýto typ obsahu môže získať odkazy bez toho, aby ste vy niečo robili.